Viral kampagne skaber fokus
Virale kampagner skaber fokus og er meget effektive, hvis du ønsker at skabe større online synlighed og få større omtale generelt.
Jeg kan komme med et eksempel, fra før Innovativ Kulturledelse blev til.
Fra maj til november 2011 skabte jeg og min samarbejdspartner på projektet, Marianne Jegaard Møller, foreningen People4People, som stod bag eventet Not4Sale. Not4Sale var et arrangement, der skulle skabe fokus på anti-human trafficking i Danmark.
Selve eventet var et show/event hvor kendte musikere og kunstnere optrådte indenfor rammen af en dramaturgisk fortælling om en virkelig hændelse fortalt af professionelle skuespillere. Alt sammen svøbt ind i et inferno af lys og lyd, to dygtige konferencier og ikke en mindst en prisoverrækkelse. Det hele blev bakket op af et hold fantastiske ambassadører. Kort fortalt – et temmelig stort arrangement med mange involverede, og mange mindre projekter og tiltag igennem de syv måneder arbejdet varede op til eventet Not4Sale.
Et af de redskaber vi brugte, da vi skulle promovere og markedsføre eventet, var at skabe en lille viral kampagne, der fortalte en personlig historie.
Kampagnen gik kort fortalt ud på, at vi fik flere af vores ambassadører til at filme sig selv, mens de holdte et skilt foran dem med teksten; ”Jeg støtter Not4Sale”. Derefter fortalte de, hvorfor de støttede arrangementet, og hvad det betød for dem at være en del af det. Derefter blev videoen lagt op på Youtube og delt på sociale medier, i netværk mm. For at lette arbejdet for de medvirkende i de virale videoer, havde vi forberedt skilte til download og en how-to-do-it plan.
Det virkede!
Publikum/følgere begyndte selv at uploade eller sende deres egne film til os – og ikke mindst dele dem via sociale medier og i netværk.
Vi havde på den måde lige pludseligt skabt en lille viral kampagne, på et minimalt budget. Byggestenene var den gode historie og autentiske mennesker bag videoerne.
Action Step
- Virale kampagner egner sig bedst til de projekter, hvor du har et budskab eller arbejder med et tema, som har en stor berøringsflade eller provokerer lidt. Der må gerne være “bid” i det!
- Lav derefter en plan for din virale “kampagne”: Hvordan skal den distribueres? Hvem skal stå for den, og hvordan kommer du i kontakt med folk til kampagnen?
- Gør det nemt, sjovt og overskueligt for folk at blive en del af kampagnen.
- Inddrag gerne kendte personligheder, men sørg også for, at helt almindelige mennesker fortæller historien. Det er vigtigt, at publikum kan spejle sig i personerne i videoen, ellers får de ikke lyst til selv at være med.
- Ps. Det er super sjovt … og der kommer en masse fede, inspirerende og personlige historier ud af det!