Svært ved at overskue din online synlighed? Lad den redaktionelle kalender hjælpe dig

Har du også svært ved at overskue alle dine online profiler? Hvordan skal du holde styr på din online aktivitet? Hvad skal du poste? Hvornår? Hvad tid? Og er det nu også vigtigt?

Svaret er ja, det er vigtigt. Hvis ikke du holder dine online profiler og aktiviteter i live, dør de, og de følgere du har tilegnet, forsvinder. Hvilket du selvfølgelig helst vil undgå. Men det kan være rigtig svært at holde styr på, hvad der skal postes, hvilke online kanaler der skal bruges og på hvilke tidspunkter, det skal sendes ud.
Med andre ord, kan det være rigtig svært at finde hoved og hale i, og vide hvor man skal begynde.

Den nemmeste måde at holde styr på din online aktivitet er ved hjælp af en redaktionel kalender. Den er perfekt, hvis du gerne vil række ud til dine følgere via de online medier, men ikke helt ved hvordan.

Kalenderen er et værktøj, som gør det nemmere at strukturere dit indhold, så du skaber konsistens og producerer strategisk klogt materiale. Materiale som giver dine læsere informativt værdifuldt indhold, og som er med til at engagere dem online i din kulturinstitution eller kulturprojekt.


Vær konsekvent

Det er vigtigt, hvis du beslutter dig for, at du vil sende nyhedsbreve, at de sendes konsekvent. Det nytter det ikke, at de kun bliver sendt ud, når der er tid til det.

Notér derfor ned i din redaktionelle kalender hvilken dag, dit nyhedsbrev skal ud og send det så ud den dag.

Hvis du har en Facebook-side, gavner det ikke din kulturinstitution, at der ikke er nogen aktivitet på siden, for så har dine følgere ikke noget at komme efter derinde.

Den redaktionelle kalender er derfor et simpelt men meget effektivt værktøj til at få struktur over dine online aktiviteter, og medvirker samtidig til, at du rent faktisk handler.


Husk din overordnede strategi

Før du udfylder din redaktionelle kalender, er det vigtigt, at du tænker over din online strategi. Du skal derfor ikke bare hoppe ud på de online medier uden at have lagt en plan og udformet nogle mål.

Stil spørgsmålet: Hvorfor skal min kulturinstitution eller –projekt online?

Du kan sagtens have flere redaktionelle kalendere, alt efter hvor mange strategier du har. Det kan være, du ønsker en kalender for din kulturinstitutions overordnede online synlighed, og derudover ønsker en kalender i en bestemt periode for et bestemt kulturprojekts online synlighed.
Der er mange muligheder. Du skal blot huske hele tiden at tilpasse din redaktionelle kalender, så den er aktuel og følger med tiden, din kulturinstitution og –projekt.


Kend dine følgere

Den redaktionelle kalender fungerer bedst, når du kender dine følgere, og ved, hvilke behov de har. På den måde kan du nemlig målrette dit indhold meget bedre.

Når først du har en strategi, mål, og kender dine følgeres behov, bliver dit indhold og det du deler automatisk af højere kvalitet –hvilket dine følgere med sikkerhed lægger mærke til og sætter pris på.

Denne måde at skabe værdi for dine følgere er noget der lægges stort vægt på i content marketing, som du kan læse mere om i nogle af vores tidligere blogindlæg her >>>

 

Hvis du vil læse mere om vores arbejdsmetoder med online synlighed, så se mere på siden HER>>

 

0