Sponsorsamarbejde med en win-win situation

Når man søger efter potentielle sponsorer, er det bedste udgangspunkt at begge parter har noget, som den anden gerne vil have.

Et god råd til når du skal starte på at finde sponsorer, er at lave en sponsorpakke. Det er i al sin enkelhed en beskrivelse, som gør det nemt og overskueligt for potentielle samarbejdspartnere at se, hvad de skal give, og hvad de får.

Har man først skabt en relation, opleves det ofte, at sponsorerne selv har ret præcise idéer om, hvad de ønsker – især til sponsorater på over 5000 kr.

sponsorsamarbejdeErfaringen har jeg gjort mig, inden jeg startede Innovativ Kulturledelse op, da jeg tidligere var med i et flerårigt sponsorsamarbejde med en afdeling af fagforeningen LO. De støttede et kulturprojekt, og til gengæld ønskede de et stykke underholdning til årets 1. maj møde.

Det var ikke sådan, samarbejdet startede, men undervejs i forhandlingerne viste det sig, at LO flere år i træk havde arbejdet på flere kulturelle indslag på dagen.

Vi fik lavet en god deal, og endte med en to-årig kontrakt. De var sikret en god underholdning på 1. maj med masser af skøn musik, og vi var sikret et pænt beløb – ikke kun ét men hele to år i træk.

Min erfaring fra den proces og det samarbejde er, at hvis vi havde gjort et større arbejde mht. at se Lo’s behov og havde kontaktet dem med et konkret forslag, så kunne vi måske havde startet med samarbejdet endnu tidligere.

Så derfor – det kan virkelig godt betale sig at have en konkret idé eller plan med dem du kontakter i forbindelse med sponsorsamarbejde.

Action Step

  1. Undersøg dit nærområde og brainstorm på, hvilke virksomheder der kunne være oplagte for dig eller jeres projekt at indgå samarbejde med.
  2. Vær klar i spyttet om, hvad I ønsker at give som modydelse og samtidig, hvad I ikke kan give.
  3. Vær dog stadig også åben for gode idéer og nye muligheder – Det er i hvert fald nemmest at nå frem til “moneterne”.
  4. Hav altid en plan og evt. gode overskuelige pakker klar, men brug også meget tid på at se, hvordan I kan indgå i et win-win samarbejde. Det skal give god mening for begge parter.
  5. Husk – samarbejdet kan også tage udgangspunkt i projektets historier .. evt. forårshistorier -> blomsterhandler .. Kærlighedshistorie –> datingsite … Historie om alderdom –> ældresagen .. osv osv.

 

 

0