”Pin it” med Pinterest

pinterestHvis du ikke allerede er Pinterest-bruger, så skynd dig at blive det. Her har du nemlig mulighed for at kommunikere visuelt med dine følgere, og du kan følge andre med samme interesser. Man kan sige, at Pinterest fungerer som en social opslagstavle – en art visuelt baseret Twitter – og det virker!

Pinterest har eksisteret i et par år og er hurtigt voksende. Tjenesten startede med at være en eksklusiv platform, kun for inviterede, men har vokset sig større og større, meget hurtigere end både Facebook og Twitter. I dag kan alle oprette en Pinterest-profil – både som privatperson, som virksomhed og som kulturinstitution.

 

Et medie for de visuelle

På det sociale medie kan du oprette forskellige ”boards” eller albummer med billeder af ting, du finder inspirerende, sjove, vedkommende osv. Pinterest-brugere og boards inddeles i interesser fx mode, arkitektur, madlavning og film. Mediet er derfor en oplagt mulighed for at følge andre med samme interesser og skabe en fanskare, som følger dine boards. Du kan kommentere andres billeder, ”like” dem og bruge dem på dit eget board ved at ”repin’e” dem.

Pinterest fungerer på mange måder som en slags Twitter – bare med visuel kommunikation i stedet for skriftlig. Derfor er mediet især effektivt, hvis din kulturinstitutions produkt eller identitet er meget visuel. Noget, vi som regel er, når vi producerer forestillinger, koncerter, events og lignende – alt det kommer der jo altid en masse flotte billeder ud af.

Af den grund kan du også få rigtig meget ud af Pinterest, hvis du arbejder med fx mode, billedkunst, scenografi, scenekunst, kostumer, film, madlavning, håndarbejde og fotografi, men andre professioner kan sagtens have fordel af at bruge mediet – det handler om at tænke visuelt!

 

Du kan bruge Pinterest til at:

  • Fortælle en visuel historie om din kulturinstitution eller produktion: Læg for eksempel billeder op fra prøvedage, premierefester, kostumeprøver osv.
  • Give dine brugere ekstra materiale fra produktionen: Læg for eksempel billeder op af hele scenografien, små detaljer i kostumerne osv.
  • Skabe mere trafik: Du kan linke dine billeder på din hjemmeside til din Pinterest-profil – så folk bliver dirigeret til din hjemmeside, når de trykker på dine billeder. På den måde får du mere trafik. Del evt. også billeder som hører til dine Facebook events, Facebook-sider og relevante blogs. Skriv altid den direkte www-side (URL) under det billede, du deler på Pinterest – så kan brugerne finde din side med det samme.
  • Give dine brugere et ”sneak peak” på dit arbejde: For eksempel ved at lave et board med storyboards, cue-lister, udkast til scenografien osv.
  • Give dine brugere et indblik i dine idéer og inspirationskilder: For eksempel ved at lægge billeder op, som på den ene eller anden måde bliver brugt som inspiration i det kreative udviklingsarbejde. På den måde kan du uddybe dit design og dine tanker bag, fordi dine følgere kan se, hvor idéerne kommer fra.
  • Give dine brugere en personlig historie: For eksempel ved at invitere ”gæste-pin’ere” som store kulturpersonligheder eller skuespillere på produktionen. På den måde kommer dine brugere endnu tættere på menneskene bag.

Derudover er det en mulighed at supplere dine billeder med tekst og på den måde give dine brugere endnu mere information.

Du kan også anvende Pinterest til at lære noget om dit publikum og dine følgere.

Undersøg dem som følger dig og se, hvilke billeder fra dine boards der er populære at ”pin’e”. Hvilke billeder er blevet delt eller ”pin’et” flest gange, og hvilke boards har flest følgere? Hvad følger dine brugere ellers, og hvilke populære boards findes der?

Hvad reagerer dine brugere positivt på, og hvad får de lyst til at pin’e og like?

Hvordan komponerer dine følgere deres boards, og hvordan kan du bruge deres opbygning på dine egne boards?

 

Før du opretter en Pinterest-profil:

Overvej, hvordan du vil sælge og fremstille din kulturinstitution. Hvordan kan du præsentere din institution eller produktion igennem visuelle udtryk? Hvem skal administrere din Pinterest-profil, og hvordan skal den arbejde sammen med dine andre sociale medier? Er din kulturinstitution eller produktion visuel nok, eller skal du fokusere på at optimere din anvendelse af øvrige sociale medier? Hvordan kan du inkorporere Pinterest i din dagligdag, og hvem kan du bruge til at gæste-pin’e på din profil?

 

Pin2Sådan opretter du en Pinterest-profil:

Opret din profil som business på http://business.pinterest.com/ eller din profil som person på https://pinterest.com/

  • Opret et godt profilbillede med din kulturinstitutions eller kulturproduktions logo.
  • Start med at følge 5 boards, som på den eller anden måde relaterer sig til din kulturinstitution.
  • Link din profil til din hjemmeside, således at folk kan pin’e billeder direkte fra din hjemmeside og tilfør ”Pin It” knapper på alle billeder på din hjemmeside.
  • Opret 3 boards med forskellige titler og upload et par billeder.
  • Følg andre boards, som du finder interessante og repin andres billeder til dine egne boards.
  • Følg aktiviteten på dine boards via Pinterest Web Analytic.
  • Undersøg hvilke af dine boards og billeder der bliver pin’et mest og har flest likes, og brug energi på at udvikle disse.
  • Som med så meget andet er det ”learning by doing”. Derfor: Brug Pinterest så ofte som muligt, undersøg hvordan andre bruger det, og ikke mindst hvor mange følgere de har. Husk på – det er et medie bygget til inspiration!

 

Rigtig god fornøjelse med Pinterest

 

Ps. Du kan finde min egen profil her: http://pinterest.com/nadjakalnaes/   – Som er en blanding af, hvad jeg kan lide personligt, og så nogle af mine professionelle projekter. – Håber vi ses derinde!

 

0