Nye finansieringsmuligheder for kulturprojekter – Crowdfunding

Kulturen har trange økonomiske kår og mange kulturinstitutioner, kulturprojekter og kunstnere knokler hårdt for at få finansieret deres projekter. På normal vis kan man søge om økonomisk støtte enten hos staten eller gennem private fonde, men inde for de senere par år er en helt ny finansieringsmulighed blomstret frem; nemlig crowdfunding.  

Amerikanerne crowdfunder for flere milliarder. Italien har som det første EU-land indført en egentlig lovgivning om crowdfunding, som tillader online kapitalrejsning for at støtte udviklingen af innovative iværksættere. I det tyske regeringsgrundlag står der, at crowdfunding er et nyt, spændende fænomen, det er værd at holde øje med. Danmark halter tilsyneladende en lille smule bagefter på crowdfundingområdet, men er det egentlig en finansieringsmulighed, der er værd at satse på for danske kulturprojekter?

På dansk kan crowdfunding oversættes til folkefinansiering eller netværksfinansiering. Det fungerer som et alternativ til fundraising, som er den formelle og traditionelle måde at rejse penge til projekter på. Helt konkret går crowdfunding ud på, at man fører din egen private kampagne ved at man via en crowdfunding-hjemmeside (bl.a. Booomerang.dk og Kickstarter.com) kan søge penge til et projekt eller en idé, og derefter er det op til dit personlige netværk såsom venner, familie, kollegaer, bekendte og andre enkeltpersoner at støtte idéen. Det er altså ikke fagpersoner og kommunale puljer, der bestemmer, om et projekt bliver en succes, men derimod alle interesserede der kan hjælpe projektet på vej ved at donere det beløb, de finder passende. Til gengæld for donationen sender man noget retur som et ’tak for hjælpen’ hvis projektet realiseres, og dette ”noget” kan både være en symbolsk gave eller en større og mere værdifuld gevinst, det afhænger alt sammen af det donerede beløb.

Crowdfunding er altså en ny og spændende metode, der ligger godt i tråd med finansiering af kreative projekter, eftersom disse igennem de sidste mange år har haft svært ved at finde tilstrækkelig billig og risikovillig kapital, for at kunne iværksættes. Finansiering af kulturprojekter har altid handlet meget om relationer, og med crowdfunding er disse relationer især rykket over til de sociale medier. Med internettet er det blevet nemt, hurtigt og ikke mindst billigt at nå et netværk. Desuden fører crowdfunding også mange interessante ting med sig udover penge. For det første er det en enestående måde at engagere folk på og samtidig opnå en publikumskontakt. Derudover er crowdfunding også en oplagt metode til at markedsteste en idé eller et projekt, for at se om det er interessant for dem, der i sidste ende skal benytte det. Der er altså muligheder for, at projekter som ellers ikke ville være blevet til noget, kan blive finansieret af crowdfunding.

Men crowdfunding er ikke kun ren velgørenhed. Der er en række udfordringer. De fleste af de projekter der forsøger sig crowdfunding-vejen herhjemme, har stadig svært ved at nå det ønskede beløb. De projekter der bliver støttet, følger helt klart nogle markedsmekanismer. Derudover er det vigtigt, at have en klar og detaljeret forretningsplan, og køre et intenst PR-arbejde, for at kunne få et crowdfundet projekt til at lykkes, hvilket godt kan være en udfordring for visse kunstnere og kulturinstitutioner. Kritikere indvender også, at crowdfunding kan besudle det kunstneriske produkt, i og med, at de støttede projekter bliver farvet af nogle markedsmæssige tendenser og kvaliteten derved forringes.

Ikke desto mindre er crowdfunding som finansiel støtte til kunstneriske- og kulturelle projekter først ved at vinde indpas i Danmark, og hvis man betragter udlandet, kan det godt gå hen og blive noget, der er værd at satse på.

 

P.s. Hvis du i stedet er mere interesseret i fundraising, så se her >>>

0