Når en “Highfive” skaber gode og nye relationer
Under tidligere kulturminister Uffe Elbæks folketingskampagne arbejdede kampagnegruppen med forskellige aktiviteter og mindre kampagner, der havde det formål at skabe en stærk relation til grupper uden for den eksisterende målgruppe.
I den sammenhæng var der naturligvis fokus på potentielle vælgere, men indsatsen kunne lige så godt have været rettet mod fx et bredere publikum. Hvis man som dig arbejder med kulturprojekter.
En af de mest succesfulde af kampagnerne – hvad angår inddragelse og omtale – var High5 kampagnen.
High5 kampagnen bestod af små grupper af frivillige – og selvfølgelig Uffe Elbæk, der næsten hver morgen, i løbet af de 3 uger valget stod på, drog ud til forskellige trafikale knudepunkter i København. Her henvendte de sig til forbipasserende cyklister med høj musik og fine store skilte med teksten: “Fedt at du cykler – er du klar?” – efterfulgt af et high5 fra Uffe.
Effekt: Masser smil og godt morgenhumør til de mange cyklister, positiv omtale og ikke mindst synlighed i medierne for at nytænke måder at føre valgkampagne på!
Det var en fryd at se, hvordan den skabte omtale, glæde og stort fokus fra en stor gruppe udenfor Uffe Elbæks faste gruppe af tilhængere. Kampagnen fik utroligt mange tilbagemeldinger om, hvad det humoristiske morgenindslag havde gjort for folk, og hvordan en, ellers måske lidt fjern, politiker pludselig var tilgængelig midt i en af deres hverdagsrutiner. Resultatet taler for sig selv: Uffe Elbæk blev valgt ind og blev kulturminister!
Med denne lille case ønsker vi blot at give et eksempel på, hvordan det kan betale sig at tænke kreativt, være åbent opsøgende og turde møde sit publikum liiiige der, hvor de er!
Jonas Lybech Jensen – Idémanden bag til High5-kampagnen fortæller: ” En visionær politiker forstår, at borgerne ikke bare er potentielle vælgere, men også kreative skabere af samfundet. Når Uffe Elbæk i valgkampen 2011 hoppede tidligt ud af sengen og gav High5 til københavnske cyklister, så var det i anerkendelse af og til opmuntring for de mange borgere i landet, der på hver deres måde bidrager positivt – eksempelvis ved at lade bilen stå og tage cyklen i stedet. Vælgerne er trætte af mundhuggeri og talkrig. Det, de ønsker, er politikere med værdier. Da Uffe Elbæk stillede sig op og gav High5, så viste Uffe Elbæk sig som en politiker med et ægte ansigt – og et sympatisk og kreativt et af slagsen. Én High5 kan måske ikke redde verden; men når historien i begejstring videreformidles på arbejdspladsen, så kan 5000 High5’s nok alligevel give et pænt bidrag til arbejdsglæden, overskuddet og stemmetallet.”
Dagens Action Step
- Tænk ud af boksen, og kom ud og mød dit publikum!
- Find ud af, hvornår dit publikum er flest og hvor de opholder sig oftest, og brug så det til at skabe et positivt og kreativt møde.
- Find på din egen idé eller lån af andre – Det er fedt at være original, men gode idéer må også gerne gentages i forskellige sammenhæng. Det skal ikke bremse dig, at du ikke kan finde på noget nyt. Det er vigtigere, at du kommer ud og møder dem.
- Smil til verden og verden smiler igen! Kliché – ja .. men ikke desto mindre sandt!