Mod på selv at håndtere dit billetsalg? Så vælg en gratis billetoperatør

Har du et lille eventbureau eller skal du bare lave en samlet fest eller et arrangement for din virksomhed? Vil du gerne undgå store gebyrer hos en billetoperatør? Eller står du for at arrangere en semiprofessionel forestilling og vil du gerne have bedre styr på håndteringen af billetsalget? Så skal du måske overveje at bruge eventbrite.com eller billetto.dk.

billetoperatørEventbrite.com og danske billetto.dk er hjemmesider, som tilbyder gratis oprettelse af en event og tilhørende betalingsmetoder. Begge operatører lægger kun et lille gebyr på pr. billet. Et gebyr, du kan vælge at betale som arrangør eller lægge oven i billetprisen. Derudover er der selvfølgelig mulighed for at tilføje spilledage, spilletider, informationer om eventen, placering af spillestedet osv. For kundens vedkommende foregår betalingen med PayPal på computer, iPhone eller smartphone, hvorefter der udstedes en billet.

Siderne giver dig mulighed for at få et godt overblik over dit billetsalg og lave billetstatistik. Du kan nemt registrere, hvem der er mødt op til eventen, og hvem der ikke er. Begge tjenester giver altså mulighed for at sælge billetter på en forholdsvis let og genkendelig facon. Alligevel er det værd at holde sig for øje, om det er en fordel at vælge sider som eventbrite.com og billetto.dk eller de store billetoperatører som billetnet.dk og teaterbilletter.dk.

 

HVORFOR ER DET SMART?

Ved at bruge operatører som eventbrite.com og billeto.dk undgår du for det første store gebyrer på billetterne. For det andet sikrer du dig, at alle har betalt, og at ingen møder op uden billet med gode intentioner om at betale senere. For det tredje får du et godt overblik over, hvor mange personer der kommer til en event, og for det fjerde undgår du dobbeltbookinger, som let kan opstå, når billetsalget håndteres manuelt.

Husk dog på, at det i nogle tilfælde kan det være en fordel selv at håndtere dit billetsalg, mens det i andre kan det være direkte skadeligt for projektet – det kommer helt an på det enkelte projekt.

 

HVAD SKAL DU VÆLGE?

Når du skal beslutte dig for, hvorvidt du skal bruge en gratis billetoperatør, en større kommerciel billetoperatør eller slet ingen, er det nødvendigt at kaste et kritisk blik på dine kunder, dit projekt og ikke mindst dit projekts størrelse. Overordnet set skal du være opmærksom på at dit valg – eller fravalg – af billetoperatør, sender et klart signal om, hvilken type kulturevent dit publikum har med at gøre.

Skal du lave en event med et forholdsvis lille publikum, som er inden for din rækkevidde (både fysisk og socialt), er det ikke nødvendigvis en fordel at bruge en billetoperatør – gratis eller ej – fordi du med anvendelsen af en sådan tjeneste skaber en afstand til dine kunder. Hvis projektet ikke er stort nok til, at dit publikum gider bruge energi på at lære en ny betalings- og tilmeldingsform at kende, ender det med, at alle møder op uden billet.

Er det en stor event, kan afstanden til gengæld skabe en professionel distance, som får arrangementet til at virke af større betydningsmæssig værdi. Her kan anvendelsen af en gratis billetoperatør være et plus for projektet. Kun hvis det er en større offentlig event, skal du bruge en professionel billetoperatør, ellers ender du selvfølgelig med at få ubudne gæster.

Det samme gælder, hvis du laver en forestilling. Står du for en amatørforestilling med et meget lille publikum af venner og familie og deres tætte netværk, er det lettere at håndtere kontakten og betalingen direkte.

billetoperatørHar du derimod en semiprofessionel forestilling med et mellemstort publikum, kan en af de gratis billetoperatører være springbrættet til at gøre din forestilling mere professionel og nå ud til et publikum uden for dit netværk. Det vil være lettere at købe billetter, uden at skulle have personlig kontakt med en producent, kunden ikke kender personligt, og det kan få forestillingen til at fremstå mere professionel.

Har du en stor professionel forestilling med et bredt publikum, skal du bruge en professionel billetoperatør, selvom dine kunder skal betale gebyr for deres billetter. Ellers kommer forestillingen til at fremstå uprofessionel. Samtidig er det ikke alle, som har tålmodighed til at sætte sig ind i eller har tillid til nye betalingsformer på Billetto og Eventbrite, og du vil derfor miste en andel af dine kunder, hvis du vælger at klare billetsalget selv. Derudover skal du også være opmærksom på, at du mister værdien af den branding, der ligger i at optræde på de store billetoperatørers hjemmesider og programmer.

 

SÅDAN GØR DU DET

Både billetto.dk og eventbrite.com er forholdsvis lette at anvende og indeholder guides til, hvordan du bedst opretter en event.

  • Opret en profil og derefter din event.
  • Vælg en administrator – hvem har ansvaret for billetsalget? Hvilken konto skal betalingen gå ind på? Hvor mange skal have adgang til din billetprofil?
  • Fastlæg en billetpolitik – hvem kan få gratis billetter og billetter med rabat? Hvad sker der, hvis der er billetkøbere, som ikke møder op til forestillingen? Hvordan håndterer man billetter, hvis folk gerne vil købe billetter lige før forestillingen? Hvor mange billetter skal du have solgt, før du har nået dit mål?
  • Fastlæg spilledage og tidspunkter.
  • Fastlæg antal billetter – overvej hvor mange billetter, du skal sætte til salg, og hvor mange du skal gemme til presse og VIP’s.
  • Fastlæg billetpris – har du mange pladser til din event, og regner du ikke med at fylde dem alle op, kan det være en god idé at sænke billetprisen for at få flere kunder. Ligger hele din indtægt i billetsalget eller har du andre indtægtskilder? Dette kan både være donationer og fonde – og sågar barsalget.
  • Lav en kort, men rammende og interessant beskrivelse af din forestilling. Overvej hvem din målgruppe er, og om dine kunder kommer fra dit netværk eller ej.
  • Sørg for, at dine kunder er opmærksomme på, at de skal købe billetter på hjemmesiderne. Læg links ud til billetsalget alle de steder, du reklamerer for din forestilling, dvs. på Facebook, i mails, på flyers osv., og bliv ved med at minde dine kunder om det. På Eventbrite kan du sende mailinvitationer fra din profil og forbinde din event til Facebook, Twitter og LinkedIn.

God fornøjelse 🙂

0