[Interview med Bikubenfonden] – Vi skal kunne se ilden i øjnene og det skal vi også kunne i ansøgningen!

Har du også tænkt på, hvordan fondene udvælger de projekter og institutioner de giver støtte til?

Bikubenfondens direktør Søren Kaare-Andersen og chef for kunst og kultur Mette Marcus ser fonden som en katalysator for nyskabende og højkvalitative kulturprojekter. Fonden støtter gerne længerevarende projekter, der har mulighed for at skabe en vedvarende forandring og øge kompetencen hos ansøgerne.

I interviewet i videoen fortæller Søren og Mette hvad der ifølge Bikubenfonden kendetegner et godt projekt, og en god ansøgning.

Nøglepunkterne fra videoen er:

bikuben2Et godt projekt:

  • Bygger på en god idé
  • Er nyskabende, det vil sige at projektet har et tydeligt udviklingsaspekt, det kan ’rykke noget’
  • Matcher fondens formål og strategi
  • Er kompetenceudviklende for ansøgeren
  • Er (/har mulighed for at blive) bæredygtigt

En god projektansøgning:

  • bikuben3Forklarer klart og tydeligt hvordan projektet er anderledes og nyskabende
  • Viser engagement og passion fra ansøgeren
  • Er gennemarbejdet og skarp i både projektbeskrivelse og budget

Bikubenfonden vægter desuden:

  • Stor viden og fagkundskab hos ansøgeren
  • Bæredygtighed – hvordan skal projektet leve videre?
  • Længerevarende projekter der kan skabe en vedvarende forandring

 

Interviewet blev er en hyggelig samtale rundt om bordet, se den her…

 

“Vi skal kunne se ilden i øjnene og det skal vi også kunne i ansøgningen. Hvis ikke vi kan se at folk brænder for det og de virkelig vil skabe noget nyt og innovativt, så har vi ingen interesse.” – Søren Kaare-Andersen

 

4 gode råd til arbejdet med fundraising:

  1. Husk at tjekke at dit projekt matcher fondens formål og strategi!
  2. Udvis gerne engagement og passion i din ansøgning – Vis og bevis hvorfor dit projekt er det bedste, det mest udviklende og nyskabende!
  3. Det er yderst vigtigt at projektbeskrivelse og budget hænger sammen, brug eventuelt ekstern hjælp hvis budgetter ikke er din stærkeste side.
  4. Tænk på – at lave en plan for – hvordan dit projekt kan blive bæredygtigt, sådan at det også kan leve videre efter at projektperioden er slut.

 

Hvis du er i tvivl om noget, så prøv at kontakte fonden eller læs mere på deres hjemmeside – De kan hjælpe dig i den rigtige retning!

 

Rigtig god fornøjelse 🙂

 

Ps. Hvis du vil i gang med fundraising allerede i dag, så det en god idé at starte med din strategi. Få en gratis undervisningsvideo om fundraisingstrategi med 4 essentielle nøglepunkter på siden her>>

 

Inspireret? - Få flere tips til din kulturledelse her!