Fundraising: Hvad skal du tænke over, inden du begynder din ansøgningsproces?

 

Ved du hvilke værdi dit projekt skaber for andre..?

Hvis ikke, så kigger vi her i indlægget på værdisætningen af dit kulturprojekt i forhold til din fondsansøgning. Hvis du hopper med på legen og udfør øvelsen, lover vi dig at du være klædt bedre på, til at begynde din ansøgningsproces.
Når du som medarbejder af en kulturinstitution eller som kulturproducent skal i gang med ansøgningsprocessen, er du sikkert meget spændt. Spændt fordi, du måske ser jeres kulturprojekt som banebrydende og nytænkende og ved at det er et projekt, som på forhånd er bestemt til at lykkes. Du ved også at projektet i sig selv er helt fantastisk, så det at indsamle midler fra fondene, bliver legende let og ikke noget problem. Du kan måske genkende følelsen?

Den her entusiasme og begejstring må du endelig ikke miste!

Der er dog desværre også for mange (selvfølgelig alle de andre), som uheldigvis ret let kommer til at tabe dette drive, når de opdager, at midlerne alligevel ikke strømmer let ind. Det kan være svært at forstå, hvorfor fondene takker nej til at donere midler til projektet, når nu du, dine kollegaer og samarbejdspartnere er så begejstrede og projektet er helt unikt.

En af grundene til, at projektet ikke får midler, behøver ikke at være fordi, projektet ikke er godt. For jeg antager, at selvfølgelig er det det! Ellers tænker jeg at du som erfaren kulturmedarbejder ikke ville have den entusiasme bag projektet og hoppe ud i det store arbejde der er med at fundraise.

Dét der kan være problemet, er, at du ikke har tænkt over, hvilken værdi projektet skaber for andre udover jer i og omkring projektet. Der kan ske det at man kan blive så opslugt af sit eget projekt, at man kommer til at beskrive, hvor fantastisk man selv synes projektet er, hvor begejstret man selv er og hvor meget det kommer til at gavne holdet bag projektet. Hvis de fonde du søger hos, ikke kender din kunstneriskeprofil, dit arbejde eller teamet bag i forvejen, kan det være svært for dem at se, hvorfor netop de lige præcis skal donere midler til jer, hvis du altså ikke har beskrevet hvilken betydning fondenes donation vil have for andre end dit projekt.

Lys

Derfor, nu en refleksionsøvelse, tænk over: ”Hvilken værdi skaber dit projekt for andre?”. Tænk både lokalt, nationalt og måske endda internationalt.

Du får lige nogle eksempler, som kan hjælpe dig i refleksionsprocessen:


Lokalt:
Kunne det tænkes, at dit projekt skaber et kulturløft i dit lokalområde? Beskriv det unikke ved dit kulturprojekt og hvordan det f.eks. løfter dialog og netværk lokalsamfundet.

Nationalt: Kunne der tænkes, at dit projekt skaber holdningsændringer, udvisker grænser eller måske skaber dialog på tværs af kulturer eller forskellige aldre? Beskriv for hvem, hvilke grænser og hvordan dit projekt gør det.

Internationalt: Kunne det tænkes, at dit projekt er så nytænkende og banebrydende, at det måske er en ny form for formidlingsarena, som turister fra Skandinavien, Europa eller måske hele verdenen vil valfarte til for at se? Beskriv for hvem denne formidlingsarena er til og hvorfor de vil valfarte.

 

Hvis du formidler hvilken værdi og betydning dit projekt har for andre, vil dit projekt skille sig ud og fondene vil lægge mærke til det. De vil højest sandsynligt synes det er interessant, og ofte vil de mere end gerne være en del af noget som skaber værdi for mange mennesker og som skaber et større formål. Om det er så lokalt, national eller internationalt er ligegyldig (Dvs. det er selvfølgelig forskelligt fra fond til fond). Det vigtigste er, at formålet og den generelle værdi ved dit projekt er tydeligt. Og før du kan skrive det ned i din ansøgning, kræver det, at du reflekterer godt og grundigt over det. Herefter kræver det gode formidlingsevner til en skarp skåret ansøgning.

Når du så har skrevet ansøgningen, kan det være en god idé at udvælge nogle personer i dit netværk, få dem til at læse ansøgningen igennem, og få feedback på om din ansøgning vækker begejstring, klarhed og overskuelighed. Hvis ikke, jamen så bliver du nødt til at forsøge på at skrive den igen. Jo mere arbejde du lægger i ansøgningen, jo bedre og mere knivskarp skulle den også gerne blive, og ja, det er klart at fondene vil sætte stor pris på det.

 

Start med din værdi, så vil resten af ansøgningen lande nemmere – og HUSK – Keep it simple!


God fornøjelse 🙂

 

PS. Hvis du ikke allerede nu føler dig godt nok rustet til at hoppe ud i fondsarbejdet, kan du booke plads på vores næste fundraisingworkshop. På workshoppen er der fokus på struktur, ansøgning og planlægning udført med konkrete redskaber og effektive metoder.

 

PPS. Hvis du vil i gang med fundraising allerede i dag, så det en god idé at starte med din strategi. Få en gratis undervisningsvideo om fundraisingstrategi med 4 essentielle nøglepunkter på siden her>>

 

 

Inspireret? - Få flere tips til din kulturledelse her!