Facebook – Den ultimative sociale medieplatform

 

Danmark er et Facebook-land. I skrivende stund er lidt over tre millioner danskere på Facebook og i forhold til, hvor lille et land vi er, må det siges at være en imponerende markedsandel. Det vil sige, der er ret stor sandsynlighed for, at bare en promille af dem kan være potentielle publikummer til dit næste kulturprojekt eller din kulturinstitution på tilstede på mediet. Derfor er Facebook også en glimrende salgskanal, hvis man forstår, hvordan man skal agere på Facebook professionelt.

Du har sikkert selv en Facebook-profil, hvor du er vant til at poste og skrive sammen med dine Facebook-venner. Det er vigtigt at forstå forskellen på at have en personlig profil, og så agere professionelt via en side på Facebook. Hvor du på din personlige side kan dele alt, du selv synes er interessant, bliver du på den professionelle side nødt til at have respekt for dine følgere: Indholdet skal derfor ALTID være noget, som har interesse for dem. Det er derfor nødvendigt at kende dem ret godt, for at finde ud af, hvad deres interesser er – Men selvfølgelig kun de interesser, der forholder sig til dine kulturprojekter. Ved gentagen dialog og forskellige vinkler og opslag, bliver du mere og mere klog på, hvor interessen er størst. Det kan være dine følgere er interesserede i opslag vedrørende procesgangen eller måske er de interesserede i praktiske informationer. Det er en on-going proces, som udvikler sig samtidigt med, at tilslutningen til din side vokser.

 facebookVi anbefaler selvfølgelig, at du har en professionel Facebook-side til dit kulturprojekt eller til din kulturinstitution. Et sted hvor dit publikum kan følge dit kulturprojekt både før, under og efter premieren.

 

  • Byg din professionelle side op og begynd i god tid. Det tager lang tid at bygge den professionelle side op, så den har brugere, der er aktive og købevillige.
  • Del alle dine gode historier, men gør det på en kort, inspirerende og inkluderende måde.
  • Sørg for at siden ser godt ud med logo og farver mm., og sørg også for, at der er kontaktinfo og link til jeres hjemmeside på Facebook-siden.
  • P.s. Twitter vokser også betydeligt som sociale platforme her i DK – så følg også med der og begynd at lære hvordan du kan kommunikere der.

 

Kunne du bruge lidt ekstra hjælp til din tilstedeværelse? Jamen, så hjælper vi gerne. Du kan se mere om hvordan lige her >>> 

God fornøjelse 

0