Dialog er nr. 1

Dialog er nr. 1

Mange taler i disse dage om salg. Om hvordan vi kan sælge mere. Hvordan vi får flere folk i teatret, til koncerten, til showet og hvordan vi får dem til at komme igen ved bl.a. at skrive sig op på abonnement løsninger og i kulturklubber m.m. Der er mange fantastiske løsninger og stor salgspotentiale med klubber og abonnement løsning. Det er en vigtig del af en “on going” slagsprocess.

Der er blot én ting, som er endnu vigtigere.

– Det er formidling eller rettere sagt dialog. Ikke formidling i den helt gammeldags betydning, men formidling i den forstand, hvor det handler om at skabe en dialog til og med sit publikum. Her skal der understregning under dialog, for det er ikke en gammeldags envejs kommunikation med et “se her”-udtryk eller “kom og køb”-opråb. I stedet drejer det sig om at lytte og være opmærksom. På den måde også at høre på, hvad publikum rent faktisk ønsker, for at opnå stor interesse. Aller vigtigst er det, at vi allerede fra starten af projektet sætter fokus på at skabe denne dialog. I projektet kan vi ikke længere arbejde alene med kunsten i første omgang, for så derefter at indrage dialog/formidling. Det bliver nødt til at blive produceret og skabt på én og samme tid.

Christian Have har også tidligere nævnt vigtigheden af, at et hvert kulturprojekt burde starte med at have fokus på formidling og kommunikation, på samme tid som de opstarter planlægningen og opstarten af selve projektet.Det er netop dette, vi hos Innovativ Kulturledelse ønsker at være med til at fremme og gøre helt konkret i udførelsen. Det er vigtigere nu end nogensinde før!

Selvfølgelig skal vi altid holde fokus på at skabe kunst, men det kan ikke være kunst kun for kunstens skyld. I stedet må det også være kunst for vores publikum. Uden dem intet arrangement, projekt, eller begivenhed. 

Som Christian Have også ganske rigtig skriver i sin udgivelse “Synlighed er eksistens” : “Det er blevet en professionel livsnødvendighed at skabe synlighed omkring sig selv eller sine budskaber, hvis man vil eksistere og overleve i det offentlige rum i begyndelsen af det 21.århundrede. Negligerer man betydningen af synlighed, begrænser man sine muligheder for at kommunikere, og man risikerer reelt at miste både sin identitet og sin eksistens.”

Det er så sandt som det er sagt, og derfor har vi i endnu højere grad et ansvar for vores kommunikation, formidling – samt fokus på netop en god dialog med vores publikum.

 

Helt konkret har vi heldigvis en masse gode billige (nogle gratis) digitale formidlings-redskaber, som du kan tage og implementere med det samme. Brug dem og start på den måde en endnu nemmere og tættere dialog med dit publikum.

De nemmeste redskaber at implementere er:

  • Lave Nyhedsbreve. Ikke kun til at sælge, men ha’ i stedet for stor fokus på en indragende og inkluderende dialog.
  • Bruge sociale medier. Læg kun noget op på medierne som giver stor mening og lyst for dit publikum til at skabe en dialog omkring. Skriv samtidig gode relevante spørgsmål til dit publikum på de sociale medier.
  • Skabe og fortælle historier. Historier omkring dit kulturarrangement. Alle de historier som sker undervej i sådan et projekt, og ikke kun direkte salg af selve projektet. Publikum ønsker at høre fra alle bag og på projektet – det er insider-viden og super spændende for dem, som følger med.
  • Producere videoer. Lav’ videoer og vær’ generel mere visuel i din formidling. Publikum ønsker at kunne sidde derhjemme og høre og se en masse, inden de ser det hele live. Lav evt. også interviews af dine publikummers oplevelser.

Hvis du gerne vil have hjælp til at komme i gang, så se mere her >>>

0