Crowdfunding – sådan får du dine venner til at finansiere dit projekt

Har du prøvet det her:

Folk omkring dig udbryder begejstret: ”Sikke nogle fede sange, I har skrevet. Dem skal I da bare se at få udgivet”. Eller: ”Det lyder som et rigtig spændende kunstprojekt – det er jo bare at komme i gang”.

Og har du også tænkt: ”For pokker da – det er det jo ikke bare!!

Det er nu trods alt de færreste af os, der lige kan gribe dybt i egen lomme og vupti, så er finansieringen af projektet på plads.
Og hvad gør man så?

Man tænker: ”Mange bække små…”
– og det er her, at crowdfunding kommer ind i billedet!

crowfundingFor selvom du nok ikke skal forvente, at dine ellers nok så begejstrede venner ligefrem står i kø for at smide 10.000 kr. i projektet – så kunne de måske godt lokkes til at lægge en flad 500-lap hver?
Og dét er crowdfunding!

 

. . .når ingen pladeselskaber vil have dig.

Crowdfunding opstod i den amerikanske musikbranche i slutningen af 90’erne.
Med internettets fremmarch har sider som www.artistshare.com gjort det muligt for utallige bands at samle penge nok sammen til at få udgivet deres musik – på trods af pladeselskabernes nej tak.
Siden er bl.a. sitet www.kickstarter.com kommet til – til fordel for alverdens kunstnere, der her kan få hjælp til at realisere deres kreative idéer og projekter.

Og i Danmark er vi skam også med. Her har vi sitet www.booomerang.dk, hvor danske kunstnere og iværksættere på samme måde kan få hjælp til at få deres projekter skudt i gang.

 

Sådan får du penge til dit projekt

  • Besøg boomerang.dk og tryk dig ind på ”Opret nyt projekt”.
  • Udfyld de påkrævede oplysninger (din budgetramme, målgruppe, ansøgningsperiode, en superfængende projektbeskrivelse – vedlæg helst billeder, links, videoer osv.).
  • Definér herefter dine incitamenter – altså de små gaver, du giver til dine bidragsydere (en plakat, en fribillet, en single eller noget helt andet).
  • Og dette er vigtigt: Læg en strategi for, hvordan du vil brande din indsamling og prioriter det! (Brug Facebook og blogs, sig det til venner og familie, fans og gamle bekendte – hvad som helst for at få din indsamling brandet).
  • Har du nået dit mål, når ansøgningsperioden er slut, vil pengene blive udbetalt (minus 5% til webtjenesten) og du sender dine incitamenter. Bliver dit mål ikke nået, får folk deres penge igen.

Har du brug for inspiration til, hvordan du kan brande din indsamling?
E-bogen Spar på projektbudgettet og få mere kultur for pengene med 6 enkle redskaber (http://www.innovativkulturledelse.dk/e-bog/) er sprængfuld af nye kreative ideer.

 

Eksempel

Der findes forskellige crowdfunding webtjenester og du behøver selvfølgelig ikke kun bruge den danske Boomerang.

Den danske sangskriver Penny Police brugte f.eks. www.sponsume.com til at finansiere sin musikvideo til nummeret As long as you watch my heart.

Efter kun en måned havde hun indsamlet over 3.000 dollars fra 82 bidragsydere og videoen kunne lanceres.
Projektet lykkedes i kraft af et aktivt netværk, effektiv promovering og et anderledes og interessant projekt (videoen er en stop-motion film, som blev skabt i samarbejde med studerende ved American Film Institute).

Og hun er ikke den eneste, der har haft succes.
Teater Gorgerne fik indsamlet 5.000 kr. til velcro til teaterversionen af The Full Monty og det er også lykkedes at samle 6.500 kr. ind til DVD-lanceringen af den danske film Ballet D’action.

 

crownfundingSe at komme i gang!

Crowdfunding er en smart løsning, fordi du hurtig kan indsamle penge til et projekt ved at bruge dit netværk.

De mennesker, som bakker op om dit projekt, kan på den måde vise deres støtte i form af donationer og hjælp til at sprede budskabet – og det uden at de skal hive rigtig mange penge op af egen lomme.

 

Held og lykke

 

0