Bruger du din målgruppe strategisk?

Som kulturmedarbejder er din målgruppe alfaomega, når det handler om succesraten for dit kulturprojekt eller din kulturinstitution. Hvis du definerer din målgruppe eller målgrupper, (der kan selvfølgelig godt være flere), kan du kommunikere til dem strategisk og på den måde fordoble dine antal besøgende.

Kort fortalt, så er din målgruppe den gruppe mennesker, som dit kulturprojekt eller kulturinstitution er rettet mod. Det er dem, du har lyst til skal se, opleve eller blive influeret af dit kulturprojekt eller kulturinstitution.

 

Typisk fejl ved valg af målgruppe

Typiske fejl, der ofte optræder i forhold til valg af målgruppe, er, at der simpelthen ikke er blevet tænkt over målgruppen, at målgruppen er for bred eller at du som kulturmedarbejder er sikker på, at der ikke findes en målgruppe til dit kulturprojekt eller kulturinstitution.

Vi kan dog fortælle, at lige meget hvor meget du vender eller drejer den, så har du en målgruppe. Udfordringen er at definere eller afgrænse den.

Målgrupper kan være svære at skille fra hinanden. En mulighed er at lave en undersøgelse af, hvem dit projekt rammer, hvem synes det er interessant? Det er dog ofte ressourcekrævende og kræver meget tid, som der i forvejen ikke er meget af i en travl hverdag. Et godt tip til hvordan du hurtigt afgrænser din målgruppe er derfor, at du kan kigge på klassiske karakteristika som køn, alder og uddannelse.

Det kan være, at du gerne vil ramme bredt og i første omgang ikke mener, at dit projekt er målrettet en bestemt gruppe, men at kulturprojektet er for alle og forstås af alle. Hvis du tager et nærmere kig på dit projekt eller institution, er der dog med garanti en eller måske flere målgrupper gemt.

For at komme med et eksempel kan vi tage en forestilling om mobning. I første omgang vil du gerne have alle aldersgrupper til at se forestillingen. Men med forestillingens tema om, lad os sige, de sociale mediers indflydelse på mobning er forestillingen i første omgang henvendt børn og unge i alderen 10-16 år. Hvilket gør dem til din fortrukne målgruppe at appellere til. Eller gør det nu også det? Vil børnene fx frivilligt tage ind og se forestillingen? Eller skal du måske hellere målrette din Skærmbillede 2015-03-17 kl. 10.58.21kommunikation til børnenes forældre og skolelærer?
Ved at se lidt nærmere på din målgruppe opdager du hurtigt, at der måske er flere, hvilket giver dig flere muligheder at henvende dig til dem på. Du kan derfor sagtens have flere målgrupper, men måden du henvender dig på, skal adskille sig, hvis du ønsker engagement og at skabe værdi. Du fortæller en historie til din målgruppe om dit kulturprojekts betydning for dem og historien skal tilrettelægges din eller dine udvalgte målgrupper. Derfor er det vigtigt at du husker på dig sprog samt hvilken kanal du bruger til at kommunikere med.

Tænk over, hvor samles din målgruppe? Hvor er det størst chance for, at din kommunikation rammer dem? Til børnene skulle du måske fremhæve forestillingens effekter og skuespillere, mens du til forældrene og lærerne skulle formidle forestillingens vigtige budskab.

 

Målgruppe vs. Publikum/Brugere

Noget der også er interessant omkring arbejdet med målgrupper er, at målgruppen ikke nødvendigvis er interesseret i dit kulturprojekt eller kulturinstitution fra start som et publikum eller brugere er. Publikum/brugere vælger selv dit kulturprojekt, hvorimod din målgruppe ofte kræver målrettet kommunikation, før deres interesse bliver vækket. Det er derfor vigtigt at huske på, at din målgruppe tænker og føler anderledes end dig som kulturmedarbejder. Hvis du ikke tænker over, hvad din målgruppe kan have af andre holdninger, meninger og hvad der tiltaler dem, kan du nemt komme til at tro, at de tænker som dig selv. På den måde bliver kommunikationen set som symmetrisk, hvilket den ikke er, da alle tænker forskelligt, hvilket gør kommunikationen asymmetrisk.

Du skal kende din målgruppe og vide hvad de tænker og føler. På den måde kan du skabe noget værdifuldt for dem. Måske finder du endda ud af, at dit kulturprojekt skal have en lidt anden drejning, end hvad du lige først havde i tankerne.

 

Som det sidste får du lige nogle gode råd med på vejen: 

Tag kontakt til målgruppen for at finde ud af forventninger og eventuelle behov og ønsker. Mulighederne er mange – hold et oplæg, giv en smagsprøve og hav derefter en diskussion. Det er en god mulighed for at få en masse inputs til dit projekt og fremskynde udviklingsprocessen.

Start med at definere din målgruppe/målgrupper og få den relevante viden om den/dem inden du for alvor går i gang med dit kulturprojekt. På den måde undgår du at lave dit projekt om og skaber i stedet en sikker succes for dig og dine modtagere.

 

Hvis du er i tvivl om, hvilket formidlingsgreb du skal bruge, kan du prøve med storytelling. Som inspiration kan du starte med at læse dette blogindlæg om storytelling som formidling >>

 

 

Inspireret? - Få flere tips til din kulturledelse her!