Billedplatformene er som skabt til deling af kultur!

Vi er så heldige, at kulturprojekter oftest er meget visuelt flotte i udtrykket, så hvad er mere oplagt end at bruge billeder i salget af kulturprojektet?!

Inden for de sidste par år, har vi fået mulighed for at give vores billeder et lækkert visuelt udtryk. Ved hjælp af en masse app’s med forskellige filtre og andre billedredigeringsmuligheder, kan billederne få forskellige farver, designs og stemninger, som vil servere dit kulturprojekt på en lækker og appetitlig måde. Samtidig er der opstået flere sociale medier hvor billedet bruges som vores måde at dele oplevelser. Billedet kan således bruges til at vise, hvad man kan lide og hvem man er. Der er lige nu to sociale medier med billeder, som hitter stort: Instagram og Pinterest.

Instagram er et socialt medie, som du har med dig på din telefon. Du følger folk fra dit netværk og de følger dig. På den måde foregår det meget lig Twitter. På Instagram viser man hvor man er og hvad man oplever. Derfor kan det også være et godt og oplagt redskab i forbindelse med salg af dit kulturprojekt eller din kulturinstitution. Du kan fx vise billeder fra møder, bag scenen, på scenen osv. alt sammen noget, som skaber større synlighed for dit projekt og på den måde også kan hjælpe med salget.

billedplatformenePinterest fungerer ligesom et billedkatalog, som du kan kategorisere. Meget lig Instagram, kan du følge nogle her og de kan følge dig. Det tager længere tid at opbygge en Pinterest-platform end det gør at opstarte brugen af Instagram, eftersom Pinterest kræver mere forberedelse. Pinterest kan du læse mere om her>> og det er et genialt medie. Men hvis du ikke er vant til at bruge billeder i din markedsføring, ville jeg starte med at lære Instagram at kende.

 I får lidt lidt gode råd med på vejen:

Beslut jer evt. for at være flere der tager billeder og deler dem på sociale medier, når I er i gang med kulturprojektet. Det er fedt at være flere og deles om arbejdet, og du vil også få mange flere forskellige interessante billeder ud af det.

Download evt. Instagram til din tlf. og begynd at poste billeder når dit næste kulturprojekt er i gang. Følg andre derinde og bliv inspireret til hvordan du bruger mediet, og hvordan det kan deles på andre digitale platforme.

Kom i gang med #hashtags. Det er en god og overskuelig måde, hvorpå dine brugere let kan søge på dit kulturprojekt eller din kulturinstitution. Samtidig kan jeres brugere hashtagge deres egne billeder af en oplevelse, de har haft i forbindelse med jeres kulturprojekt, og dermed dele det med både deres følgere og alle andre, der søger på hashtagget.

• Tænk altid på, at et billede siger mere end 1.000 ord – Sørg derfor for, at dine billeder er appetitlige, fortællende og inspirerende, så de kan være med til at sælge dit næste kulturprojekt

 God fornøjelse

 


0